17/3/08

Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologias de la información

Adell, J. (en prensa). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. En M. Area (Coord.): Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Maria Chiva Delgado
L20- Noves Tecnologies aplicades a l'educació.
2º Magisteri Infantil

Aquest text tracta sobre un fenomen que esta transformant la nostra societat, la manera de comunicar-nos, de informar-nos i de treballar: tracta sobre les noves tecnologies.
Desde fa uns anys, les tecnologies de la informació i la comunicació están configurant la nostra societat i la nostra cultura. Estan influint la nostra societat igual que van influir molts altres fenomens pasats, que ara els utilitzem tant que ni ens adonem del que significaren, en el seu moment, per al desenvolupament de la informació i la comunicació.
Per aixó, als historiadors els interesa saber com han afectat les tecnologies de la informació al esser humà i a la societat; cosa que podrem comprendre si adoptem una perspectiva histórica.

Com ja he dit avans, ha hagut diversos canvis que han influit en la nostra societat. El primer d'ells va ser l'aparició del llenguatge. L'aparició de la parla va convertir el pensament en informació, informació que es podia transmetre i alamacenar, proporcionant una estructura del pensament.
La segona gran revolució va ser l'escriptura. Registrar la parla mitjançant signes gràfics va ser un proces llarg i amb diversos canvis. Amb l'escriptura va apareixer la possibilitat de registrar l'informació i recuperar-la en moments o llocs diferents, encara que era una comunicació més lenta i menys interactiva que la oralitat. Per aixó va ser tant important la tercera revolució, que va ser l'aparició de la imprenta. La posibilitat de reproduir textos en grans quantitats va ser important en transformacions politiques, economiques i socials. La cuarta revolució és la que estem vivint avui en dia, és la dels mitjans de electrónics i la digitalització. Aquests mitjants permenten enviar i rebre informació desde qualsevol lloc de la Terra i molt ràpidament. Aquest és el entorn en el que vivim, el mon de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, per al qual debem formar-nos.
Les noves tecnologies de la informació i la comunicació són el conjunt de procesos i productes derivats de les noves ferramentes, suports informatics i canals de comunicació relacionats amb emmagatzemar, processar i transmetre digitalment l'informació.
Aquesta digitalització canviarà suport dels sabers i el coneixement i, amb acó, canviarà els nostres habits i costums en relació al coneixement i la comunicació; canviarà la nostra manera de pensar.
En el text també es parla de algunes de les repercusions que tenen les noves tecnologies en l'educació. Els mitjans electronics han produit una autentica explosió en la cantita de informació que ens arriba a les persones, dins de la qual no tota es rellevant i vàlida. Per aixó, la educació deu donar una resposta a estos inconvenients. Altres caracteristiques de les noves tecnologies és la interactivitat, on ja no existeix un emissor i una massa d'espectadors; i també la deslocalització i desmaterialització de la informació.
Estos entorns trenquen la unitat de temps, espai i activitat d'ensenyament presencial, per aixó és interesant i convenient crear espais per a l'activitat d'ensenyament/aprenentatge, englobada per les facilitats d'un sistema de comunicació com és l'ordinador.
Però per a realitzar açò, és necesari que l'escola done un pas avant i estigue oberta a aquestes novetats i canvis. Hi ha vaires idees sobre el paper de les noves tecnologies en l'educació que es necesari destacar:
  • Les noves tecnologies tenen un ritme molt ràpid de canvi, per lo que es necesari un aprenentatge continuat, al llarg de tota la vida
  • Són nous entorns d'ensenyament/aprenentatge on els estudiants tindran que adoptar un paper molt més actiu en el seu propi aprenentatge.
  • Crearan nous rols per a les institucions educatives, ja que a més de ser el mitja per fer arribar l'informació i els materials, crearan un entorn de comunicació entre alumnes i profesors i entre els propis alumnes; arribant a formar institucions virtuals sense un lloc físic.
  • També crearan un nou rol per als mestres i els alumnes. Les noves tecnologies no sols serán el contingut a aprendre, sino el mitja per a aprendre, per lo que els mestres han d'estar preparants per a aquesta tasca.
  • Aparició de nous materials d'ensenyament/aprenentatge, ja que les ferramentes de autor permetran que els mestres creen els seus propis materials adaptats al context del alumnes.

Per finalitzar, el text diu que el primer pas per integrar les noves tecnologies és intentar fer el mateix que avans però amb nous mitjans. Les escoles ja no són la font primaria d'informació, per això és convenient que integren les noves tecnologies i treballen per a que la educació en les societat de la informació sigue un factor de igualtat social i de desenvolupement personal, un dret bàsic i no sols un producte de mercat. Es deu evitar que les noves tecnologies augmenten les diferencies socials existents; per això hem de reflexionar i pensar si estem realment preparats per a afrontar aquesta tasca i fer-ho bé.

Aquest text ens ha mostrat la situació real de les noves tecnologies. Es valora la importancia que tenen aquests avanços en la nostra societat i com de important i necessari és que aquestos nous mitjans s'introduixquen en l'escola, en conceptes a aprendre i com a mitjants per a ensenyar/aprendre. La veritat es que dona punts de vista que no mai m'havia plantejat, com per exemple la posibilitat de crear desigualtat. Sempre he estat a favor de la introducció i l'aplicació dels ordinadors en les escoles i en les metodologies d'ensenyament, però no m'havia plantejat que no tots tenim els instruments necesaris per portar aquest canvi a la realitat, cosa que crearia desigualtats tecnologiques. El text dona l'informació d'una manera molt clara i argumentada per lo que el fa molt més interesant i ajuda més a la reflexió sobre el tema.

*MaR!a*

No hay comentarios: